Sidor

fredag 6 februari 2015

Bordstabletter med ficka av farmors gamla lakan....

Fredagsfeeeeling har intagit sig i 34:an..
Nämligen ledig dag idag :)
 
Efter den långa arbetsdagen igår åkte jag vidare till matbutiken
och STOR-handlade, vilket var behövligt då skafferi och kyl gapade tomt hemma.
Dessutom vankas det trevligheter ikväll, då fem "gamla" arbetskollegor väntas hit... :)
Så ikväll är jag säker på att huset fylls till bredden med skratt & skvaller om det senaste.
 
Tog rätt på farmors gamla handvävda lakan med broderier på här om kvällen
och sydde upp 8 stycken bordstabletter. Lakanen kommer ju aldrig att bäddas med, så jag ville göra något av dem så att det ändå kom till användning.
Det gjorde ändå lite ont i hjärtat att klippa i det, för Ni förstår
 vilket jobb som är nerlagt på dessa lakan.
Handvävda lakan, med virkad bård....
Skulle ingen människa komma på tanken att göra idag!!
Älskar att duka med det gamla porslinet, som svärfars föräldrar fick i bröllopspresent
för si så där 95 år sen....
 
 
*
 
Vill man kan man ju även duka med servetten i fickan...

 
Det ska serveras skaldjur på menyn ikväll,
både till förrätt och till huvudrätt, så jag köpte 2 sorters bubbel som nu ligger på kylning...
Det högra är alkoholfritt, till chauffören.
 
*
Dags att kavla upp ärmarna och fixa lite här hemma, tiden går fort....
 
*
Fredagskram från Kate
 
 
 
 
 

10 kommentarer:

  1. Men vilka snygga tabletter! Jag har ett liknande porslin som jag ärvt också, så nu vill jag ha sådana där tabletter också.
    Fint att tänka på den som kör också.
    Kram helena

    SvaraRadera
  2. Även om det är hjärtskärande så får du ju faktiskt användning av dom istället för att bara ha dom i skåpet.
    Ett år till jul klippte jag sönder linnehandukar till servetter, mormor hade säkert gett mig ett 20 tal.. mormor tappade ju hakan men jag sa glatt att nu används ju alla i alla fall :-) hon god tog det...

    Hoppas att ni får en trevlig kväll
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. jättesnygga tabletter! :-) Även om det känns lite motigt att klippa sönder fina gamla lakan, så tänk att de kommer till användning. :-) Kramizz Laila

    SvaraRadera
  4. Men vad fina tabletterna blev! Tänka sig vad man la ner tid så textiler förr... men det är en himla skillnad på kvalitén på också.

    Hoppas ni en härlig kväll!

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Så fina. Rolig ide med en ficka för bestick. Gilla´s!!
    Kram Petra

    SvaraRadera
  6. Men vad fiffigt med en ficka till besticken. Trevlig fredag. Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Så fina tabletter du sytt. Så fiffigt nu får du ju användning av lakanen på ett nytt sätt. Kram Susanne

    SvaraRadera
  8. Så snyggt och vilken fin idé. Ha en bra och kul lördagskväll.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  9. Åh så fint det blev, tummen upp !
    Trevlig kväll
    Kram Pia

    SvaraRadera
  10. Såååå fina de blev ...dina bordstabletter med ficka :))
    Önskar en trevlig söndagskväll.
    Kram R-M

    SvaraRadera

Populära inlägg