Sidor

måndag 12 augusti 2013

Bärkaka med vinbärsgrädde denna augustimåndag...

Idag känns det lite som om man börjar jobba på riktigt, trots att jag redan har
gjort en arbetsvecka...
 Så jag önskar Er alla en ny härlig vecka,
vare sig Ni har semester kvar, eller börjat arbeta!
Så varför inte starta upp veckan med en smarrig kaka bakad i en långpanna..
 
Har Ni vinbär eller andra bär kvar kommer här ett litet recept på 
 
"Bärkaka med vinbärsgrädde"
 

 
Receptet:
 
250 gr smör
8 dl vetemjöl
4 dl strösocker
2 dl filmjölk
2 tsk bakpulver
1 ägg
6 dl bär
 
2 dl vispgrädde
1 dl turkisk yoghurt
1 tsk strösocker
Ca 1 dl bär (till grädden)
 
Blanda smör, mjöl och socker i en bunke till en mördeg.
Spara undan 2-3 dl av degen
Häll filmjölk, bakpulver och ägg i bunken tillsammans
med resten av degen och vispa till en jämn smet.
 
Bred ut smeten i en smord långpanna,
strö över bären och
smula över den sparade mördegen.
Grädda 25-30 minuter i 225 grader.
 
Vispa grädde med sockret, rör i yoghurt och sist bären.
 
Servera kakan med bärgrädden!
 
*
Måndagskram till Er!
Kate
 
 


11 kommentarer:

  1. Den kakan ser god ut, tack för recept!
    Nej nu måste jag skynda mig till jobbet :)
    Ha en fin dag!
    kram viktoria

    SvaraRadera
  2. Både kakan o den grymt goda potatissalladen sparas o kommer lagas frmöver. Ha en fin start på veckan vännen, själv njuter jag ett tag till av semester. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. Godmorgon =)
    Där blev jag sugen som bara den på att baka. Sparar receptet. Tack.
    Hoppas du får en fin dag, kramen <3

    SvaraRadera
  4. Ser så himla smarrigt ut ! Ha en skön måndag och en härlig start på nya veckan söta du .Kramar Rita ♥.

    SvaraRadera
  5. Svar...hemtex 49:- st(hade kostat 149 tror jag, fanns i olika färger), två styck räckte till tre kuddar! kramen:))

    SvaraRadera
  6. Åh, så gott det ser ut. Jag plockade några liter vinbär och frös in häromveckan, kanske borde jag baka en kaka ... :)

    Jag önskar dig en härlig dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Ser ju smarrigt ut! kikar in och önskar dig en fin vecka..kramiz

    SvaraRadera
  8. Mums, vad gott det där såg ut!

    Önskar dig en bra dag!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  9. Mmm... ser farligt gott ut!

    Nu ska jag se vad du haft för dig under tiden jag varit ledig :)

    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram Marie

    SvaraRadera

Populära inlägg