Sidor

måndag 13 november 2017

Rykande het soppa... och kanske nybakt bröd

 
 
 
Hur gott är det inte med en rykande het soppa nu när kylan kommit..!
Serverad med nybakt bröd, kanske...
Brödet kan man ju göra kvällen före och ställa i kylen för kalljäsning till dagen efter.
Jag väljer att bara göra på 2 1/2 dl vätska då och använder lite grövre mjölsort,
det räcker till ca 1-2 små brödlängder.
Brukar ta 10 minuter i anspråk...
Dessutom är ju soppa så lättlagat och går snabbt,
helt perfekt en vardagskväll efter jobbet !
Har Du en crock pot kan Du ju göra en stor sats under helgen
och sen frysa in för kommande vardagskvällar...
 
 
Jag höftar jämt, men här är ingredienserna och ca mått jag använde.. 
 
500 gr kalvfärs
1 frp krossade tomater med chilli
1 gul lök
1 skvätt rödvin
1 brk tacosås mild
Svartpeppar, spiskummin, paprikakrydda
5-7 dl hönsbuljong
Kokt tärnad potatis
 
Soppan fick spädas lite till då den "tjocknade efter lite"...
 
 
Smaklig måltid...
 
*
Måndagskram från Kate


6 kommentarer:

  1. Soppa är ju sååå gott! Det här receptet ska jag testa i veckan, tusen tack :)
    Måndag igen och en frostig och iskall sådan också...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Skriver som Titti, att soppa är så himla gott och så nybakat bröd till med. Då är det en 10 poängare.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  3. Goda sopprecept är välkomna, älskar soppa den här årstiden. :-) Så denna får jag nog prova, och höftar...ja det gör jag också..haha. :-) Kramizz och ha en jättefin start på veckan/Lail

    SvaraRadera
  4. Mums låter supergott, jag gillar soppa men av någon anledning så gör jag det inte så ofta. Hoppas du får en härlig vecka

    SvaraRadera
  5. Soppa är så himla gott, tack för receptet.

    SvaraRadera
  6. Mmm, så gott! Tyvärr är jag usel på soppor... alltså att ens komma på tanken att göra dem. KAN, det kan jag nog men jag tänker liksom inte på att det finns något som heter soppa ;)
    Oj så många ni blir till jul! Härligt! Men förstår att det också kan bli stressigt. Vi har ju också rätt många barn och med fler respektive och en växande barnbarns-skara så blir det ju ett antal... och jag är precis som du... vill att allt ska vara perfekt... I år tror jag vi blir flest kvällen innan och på julaftons fm, sedan är det några som ska till den andra släktsidan ;)
    Jag väljer att kalla allt mitt pynt för "vinterpynt" (julpyntar alltså inte ;) ) eftersom jag inte pyntar med speciellt "juliga" saker dvs tomtar ;) Vinterpyntet kan man ju absolut sätta fram i November redan också ;)
    Kram/Maria

    SvaraRadera

Populära inlägg