Sidor

lördag 19 mars 2016

Räksmörgåsar till fredagsmyset !

När arbetsveckan är slut och den där fredagskänslan infunnit sig
så vill man absolut äta något extra gott, men ändå vill man
 inte stå vid spisen någon längre stund.
Så igår kväll svängde jag ihop lite smarriga räksmörgåsar
till fredagsmyset för familjen, och ingen klagar.... kan jag lova!
 
 
*
 
 
*
 
 
Så här gör jag, och blandningen kan även användas till
smeten på smörgåstårtor, och som alltid så höftar jag
i recepten...
 
För 4 smörgåsar:
2 dl hårt vispad grädde
1 1/2 dl creme fraische
2 stora skedar majonäs
5-6 hårdkokta hackade ägg
Hackad rödlök
Rikligt med dill
Lawrys kryddsalt efter smak
 
Allt blandas till en smet, gärna i förväg så den får stå
och gosa till sig i smaken.
 
    Lawrys kryddsalt ser ut så här och finns åtminstone på ICA.
Väldigt god och användbar till fiskrätter.
 
*
 
Lördagskram från Kate
 
 
 
 
 
 
 

11 kommentarer:

  1. Herregud vilken smarrig macka. Den hade suttit fint nu. Känner att magen börjar knorra.
    Ha en superduper härlig lördag.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  2. Mmmm så gott. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Mums vad gott :) Gillar inte räkor men resten ser underbart ut ;) Kram och hoppas du får en fin dag<3

    SvaraRadera
  4. Älskar räkmacka, men det blir alltid lätt förvirring när jag är på restaurang och beställer en sådan....-En räkmacka, tack, utan macka.....ha, ha.....Har en tio-i-topp-lista där de bästa hamnar, är ju ständigt på jakt efter den perfekta. Din hade minsann platsat, mums. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  5. Så smarrigt! Mums! tack för tipset om kryddsaltet. Det måste jag testa.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Åh, så gott. Det var längesen vi gjorde, verkligen dags igen :)

    SvaraRadera
  7. Smarrigt värre!En räkmacka kan liksom aldrig blir fel;)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Mumms ...Nu blev jag sugen på Räckmacka hihi
    Ljuvligt vackra & läskande foton ♡

    /Kram

    SvaraRadera
  9. Nu blev jag hungrig ;) Ska göra en smörgåstårta i påsk istället för det traditionella tänkte jag :) Nu blir det lite men sparsmakat påskpynt...:D Har köpt två av dina fina ägg idag, Kate...kunde inte välja så jag tog två ! Ska egentligen ge bort det ena men det vet i fanken om jag gör nu :D Tänkte visa upp dem på bloggen i morgon och länka till dig om det är ok? Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  10. Räkmacka är så gott :)
    önskar dig en bra start på veckan.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  11. Håller med, det ska vara gott men lätt på fredagar!
    Åh, den där kryddsorten hade mamma alltid till fisken (stekt torsk) , när jag var liten. Minns burken! Nostalgi.... Har nog aldrig sett den i butik, måste kolla nu ;)
    Kram/Maria

    SvaraRadera

Populära inlägg