Sidor

fredag 17 mars 2017

Efter familjen Mandelmanns inträde i våra liv - Hur tänker Ni?

Ni har väl inte missat familjen Mandelmann på tv:n..?
Vilket fantastiskt liv dom lever, verkar galet skönt och harmoniskt!
Fick en varm och underbar känsla i kroppen när jag tittade på deras tv-program,
och längtade verkligen till torsdagskvällarna, så nu ser jag fram emot en ny säsong... :) :)
 
Jag upplever att det här med närodlat, klimatsmart,  ekologiskt mm
blev mer  än aktuellt efter familjen Mandelmanns inträde i våra svenska hem,
så därför kör jag ett inlägg som är lite av en favorit i repris idag;
 
*
 
Det sköna med att bli äldre och mognare,
är ju att man blir klokare... förhoppningsvis.
Jakten på de perfekta kroppen, som jag tror att den största
delen av unga människors, berörs av på ett eller annat sätt
tunnas ut ju mer åren går.
Nu menar jag inte att man struntar i hur man ser ut,
utan att man mer drivs av hur kroppen mår på insidan.
 
För min egen del blir jag mer och mer intresserad av vad jag stoppar in i munnen,
och var kommer maten ifrån...
För på nåt sätt så tror jag att det är lite av en mening att
vi nordbor är lite mer utvecklade för att äta nordisk mat.
För våra svenska blåbär har ju dubbelt så mycket C-vitamin mot tex Tysklands,
och så måste det ju vara av någon speciell anledning, tänker jag.
Kanske för att ju högre upp på jordklotet vi bor, så behöver våra kroppar det...
Sen går det ju förstås trender i all mat som väljer att köpa och äta,
och vem tjänar på det...?
Jo, handeln...
 
Här kommer några tips från en
 bra artikel jag läste för en tid sen, på alternativ att välja istället.
Klimatsmart och mycket snällare mot plånboken!
 
Chiafrön är så små att de mesta passerar genom muggen otuggade,
vilket betyder att vi inte tar upp näringen.

 
Så dyra chiafrön kan helt enkelt bytas mot havregryn...
Maxa gröten med lite linfrö, så får du ett betydligt högre näringsvärde
än chiapuddingen.
 

Prisskillnad:
Chiafrön 200 kr / kg
Havregryn 16 kr / kg
 
Byt ut Quinoa eller ris som odlas på andra sidan jordklotet
mot svenskt matvete istället.
 
 
*
 
 
Varför köpa sötpotatis, när det finns så
 fantastiskt många svenska sorters potatis..
 
 
*
Det dyra superbäret gojibär kan bytas till vårt
supersvenska bär, lingonet.

 
Lingon är ju gratis, om man vill och har tid...
 
*
 

Det populära Acaipulvret kan bytas ut mot nyponpulver istället.
Klimatsmart och betydligt billigare.
Nypon har ju dessutom en positiv effekt på lederna!
 
Prisskillnad:
 Acaipulver 1350 kr
                       Nyponpulver  255 kr (går nog att hitta billigare)
 
* 
Gör Ni medvetna val,
handlar Ni ekologiskt,
 hänger Ni gärna på trenderna,
 eller kör Ni på som vanligt....?!
 
*
Stora fredagskramen från Kate
 
 

7 kommentarer:

  1. Kan inte säga att jag kör på trender. Utan äter det jag gillar och tycker om. Just nu äter jag faktiskt en chiapudding till frukost på vardagarna. Står mig lika bra på den som på havregrynsgröten jag äter den mörka årstiden. Sedan är jag medveten om att det är bra mycket dyrare.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg, fick mig att tänka till lite mer, var inte så uppdaterad. Ja jag tänkte allt på din man när du skrev om det. Vilken himla tur han har haft och det är så kul att se att det kan gå så himla bra. Ha det gått både du och guben.
    Fredagskram Helena

    SvaraRadera
  3. Jag tänker hela tiden på vad jag äter och det programmet är så bra. Så skulle jag vilja leva. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Hallå där!
    Jag har faktiskt bara sett ett avsnitt...
    Jag skulle absolut vilja tänka mer på vad jag stoppar i mig..men tyvärr gör jag nog inte det så där riktigt ordentligt som du listar upp här....
    Ha en fin helg!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Hårt bondeliv de har... men visst skulle det vara häftigt att få leva så i en månad. Eller få vara frun i huset och sitta och brodera =) Pigan och bonden gör jobbet. (Usch, vilken hemsk människa jag är.) Jag vill ha ekologiskt. Gillar tänket och köper oftast det.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  6. Har faktiskt aldrig sett programmet, men visst är det
    så att man borde tänka mer på vad man stoppar i sig.
    Önskar dig en bra start på veckan
    Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Jo, jag har faktiskt missat Mandelmann... Verkar vara den enda som inte hängt på ;) Jag har sett någon liten snutt i något avsnitt bara...
    Men jag håller med dig, jag väljer mycket, mycket mer ekologiskt nu än för några år sedan, t ex. Och så äter vi betydligt mer vegetariskt. Hänger på trender, vet jag inte... av de där pulvren/fröna du visar, känner jag bara till Chiafrön. För jag antar att det andra också är lite trend, precis som chia...?
    Frukostmackor har jag bytt bort mot havregrynsgröt sedan en längre tid tillbaka.Det mår min mage och vikt mycket bättre av... Unnar mig dock någon rostmacka på helgen, för att jag tycker det är gott! I lagom mängd ;)
    Ha en ny fin vecka!
    Kram/Maria

    SvaraRadera

Populära inlägg