Sidor

onsdag 18 juni 2014

Krämig morotssoppa med champinjoner

 
Maken och jag kör inte 5:2 dieten men
vi kör lite lättare mat 2 dagar i veckan.
Vi har absolut ingen övervikt någon av oss,
men tror det är lite bra för kroppen att "rensa" ur lite.
En fix idé kanske, men jag tycker jag mår bra av det.
Blir gärna uppsvälld i magen av för mycket
mjölkprodukter, så jag försöker hålla mig till så lite
såna produkter som möjligt och använder jag det
så får det gärna vara  laktosfritt.
Maken tycker sig känna av spannmål...
Så då provar vi oss fram med sån kost,
lite spannmål & mjölkprodukter.
 
Lyckades få till en riktigt krämig & god
morotssoppa med champinjoner och lök
här om veckan.
Maken trodde inte att jag gjort den själv...?!
Vet inte om jag ska ta den kommentaren
positivt eller negativt... ;)
 
 
*
 
 
Recept på en höft...
 
1 gul lök hackas
Önskad mängd champinjoner
i bitar brynes tillsammans i smör.
 
Koka önskad mängd morötter i slantar
i grönsaksbuljong, lite svartpeppar
och aningen med cayennepeppar...
En skvätt (laktosfri) grädde
Koka upp och red av med lite maizena till
lagom konsistens om det behövs..
Häll i champinjon- och lökblandning.
Servera med liten klick creme fraishé
och lite persilja.
 
*
Onsdagskram från Kate
 
 


6 kommentarer:

  1. Låter ju jättegott, jag är ju älskare av god soppa, och försöker att göra dem själv, så nu har jag ju en ny att prova...tack! :-) Kramizz och ha en jättebra onsdag /Laila

    SvaraRadera
  2. Hej Kate!

    tack för receptet. Jag älskar soppa och denna lät riktigt god!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Ser jättegott ut och maken ska vara glad och tacksam;-)
    Synd att du inte kan komma på eventet, men det kommer säkert fler chanser. Kram Stina

    SvaraRadera
  4. Ta det positivt, det ser jätte gott ut. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Duktig du är! Jag tycker om soppor men är alldeles för dålig själv på att tillaga det.. får nog ta och skärpa mig ;-)

    Trevlig midsommar!

    Kram
    Helen

    SvaraRadera
  6. Mums, det lät inte dumt alls:) Fin midsommarhelg till dig. Kram

    SvaraRadera

Populära inlägg