Sidor

söndag 9 maj 2021

Ramslökspesto...


Men alltså hur gott....!
Ljuvligt gott till pastarätter, lax, grillat kött, hamburgare...
Ja, det är sååå gott att man kan skeda och äta direkt ur burken !!!
Jodå, jag lovar... Det är sant!!!
Dessutom plätt-lätt att göra oxå...

När man dessutom får vetskap om att den går utmärkt att frysa in, 
alternativt att fylla upp i kokta glasburkar nästan ända upp.
Häll sen på med olja på toppen tills burken är helt fylld,
och skruva sen på locket.
Förvara sen burken i kylskåp, och den är hållbar ca 6 månader.
Öppnad burk ca 1 vecka.


Ramslökspesto

2 stora nävar ramslök, sköljda
3 dl rostade solroskärnor
3 dl olivolja, mild och kallpressad,
eller rapsolja
0.5 dl vatten
ca 100 gram riven ost
salt och lite svartpeppar

Jag mixade allt utom osten,
den hade jag sist och med lite mer olja 
i den avslutande mixningen..
Valde även att ha peston lite grövre i konsistensen

Mixa inte för länge bara, då jag läst att ramslöken kan bli besk.


*


*


*


*

Kraaam Kate

 

8 kommentarer:

  1. Mums! Ja varför inte göra en sats. Har ramslök utanför dörren. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, gör det! Du kommer inte att ångra dig..🍃👌
      Kraaam Kate

      Radera
  2. Här finns inte ramslök som jag vet. Det är nog bara i Sverige. Men den såg väldigt god ut.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, det har jag aldrig tänkt på..Måste googla på det!!
      Ja, jag lovar att det är gudagott,om man gillar vitlökssmak!
      Men det gör INTE min man..😂😂😂
      Kraaam Kate

      Radera
  3. Svar
    1. Jaa, Ni måste pröva...🤩🌿
      Kraaam Kate

      Radera
  4. Mums! Ramslök är verkligen en delikat delikatess :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, galet gott är det!!🌿👌
      Kraaam Kate

      Radera

Populära inlägg