Sidor

onsdag 5 februari 2020

Kombucha - dryck...

 
 
Har Ni hört talas om kombuchasvamp..?
Den är även känd som volga-svamp eller tesvamp.
 
Jag har haft min svamp, som jag ärvde av min farbror, i ca ett halvår nu.
Jag gör en ny dryck av ca var 3-4:e vecka.
Man kokar svart ekologiskt te och ekologiskt socker,
som man häller upp i en glasburk.
Man lägger i svampen + lite av omgångens tidigare dryck,
låter den sen stå lite varmt och mörkt i ca 2-3 veckor.
Svampen äter upp sockret under jäsningen.. och bildar en ny svamp på ytan.
När jäsningen är klar häller jag upp den på plastflaskor och
smaksätter den med lite olika sorters bär.
Glöggkryddor ska visst också smaka gott ha jag hört, men inte prövat!
Sen förvarar man den i kylskåp.
Smaken blir lite åt vinägerhållet... med smak av det som den blivit smaksatt med!
 

 
 *
 
 
 FAKTA:
 
Kombucha är en fermenterad sötad dryck baserad på svart te,
och den marknadsförs som en probiotika, alltså en nyttodryck
med positiva hälsoeffekter.
Studier på möss & råttor har visat antimikrobiella, antioxidativa,
leverskyddande och cancerförebyggande effekter.
Motsvarande studier på människan är inte gjord ännu.
 
Men fungerar det på råttor, tänker jag...
 
 
Så 1 glas om dagen...
ur hälsosynpunkt..!
 
*
 
Har Ni prövat kombucha?
 
*
Kraaam Kate
 

 

2 kommentarer:

  1. Nej jag har aldrig provat detta och inte heller har jag hittat det här nere o någon hälsokostaffär.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Har inte provat jag heller men har fundera flera gånger, har dock aldrig fått tag på en "moder"

    SvaraRadera

Populära inlägg