Sidor

onsdag 28 april 2021

Det händer faktiskt grejer..


...i trädgården, så här sista dagarna i april.
Från att ha haft 17 grader varmt till endast ett par fjuttiga 3-6 grader.
Visst  är det svårt att ställa om sig, när det vädret backar tillbaka.
Har man väl en gång fått klivit ur vinterkläderna så är det
 galet jobbigt att kliva i dom igen.

Några som inte har velat klivit upp alls är mina få sparade pelargoner.
Så jag får investera i några nya nu när värmen kommer tillbaka.
Från och med i år kommer jag även att satsa ännu mer på perenner i mina krukor.
Mindre antal krukor, men större och med perenner i är mitt mål.
Dels är det billigare i längden, men även enklare
när man behöver hjälp med bevattningen av allt
 om man vill resa iväg på semestern.


Gräslöken är väl trädgårdens kämpe.
Den har verkligen vaknat upp allra redan och trotsat
 både kyla och snö som kommit.
Och tankarna går till färskpotatis & matjessill med en 
klick gräddfil och massor av klippt gräslök en varm försommardag.


Vinbärsbuskarna, både svarta & röda
 har fått sig en rejäl vårklippning, och har nu rejält med luft under vingarna.
Nu förväntar jag mig ännu bättre bärskörd till vinterns alla smoothies,
och sylt till gröten.
Ett tips är att koka sylt på röda vinbär & jordgubbar...
 

Hyacinterna står i full blom redan, och tulpanerna är på G,
om nu inte rådjuren kliver över staketet...


*


*


Penseèrna fick flytta in i växthusets skyddade hölje
där alla Hostor står i omplanterade krukor och gottar till sig.


*


Ledig dag idag, men jag står inte sysslolös för det...
Sotar´n på besök nån gång mellan 7 - 10...
blodgivning efter lunch..
.. och sen klippning på eftermiddagen.
Där emellan ska jag ut till hästarna.
Men först mer kaffe och sen frukost!

*
Kraaam Kate









 

2 kommentarer:

  1. Händer mycket nu när värmen infinner sig.
    Perenner är det bästa tycker jag i trädgården.
    Ingen rast ingen ro fast du är ledig 😉.
    Men det är på de lediga dagarna när man jobbar man ska hinna allt annat som inte hinns med när man jobbar.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Japp, mer perenner får det bli.Ja, allt ska hinnas med på lediga dagen, men samtidigt behöver man den för lite paus.
    Kraaam Kate 🌞🌸🌿

    SvaraRadera

Populära inlägg