Sidor

söndag 7 februari 2021

Kombuchan lever vidare...


Nya satser med kombucha
är nu i ordning gjorda.
Hade så mycket svamp, så jag kunde göra en ny dubbel sats,
och det kan ju behövas så här i vabruari månad.

Inte för att jag behöver vabba då alla barnen är utflugna ur boet,
 men för egen hälsas skull !



Jag smaksätter sen min efter 2-3 veckor med
 blåbär, jordgubbar eller röda vinbär som jag har i frysen.
Själva drycken smakar lite som äppelcidervinäger..


Svampen lägger sig på ytan först innan den sjunker ner 
och börjar ombilda en ny.
Jag tror att min "svamp " är ett par år nu, om jag minns rätt.
Jag ärvde den från början av min älskade farbror som startade upp
sin då han fick veta att han fått hudcancer.
Han började tänka ännu mer på kost och hälsa, och började då att
dricka kombucha för att bygga upp sitt immunförsvar.
En nog så viktig grund att stå på..
Immunförsvaret!

Ett sunt leverne med..
Bra varierad kost
En kropp i rörelse, 30 minuter varje dag..
... det hinner vi alla med !!
Eller hur?!
Dra ner på stressande faktorer, tex ljudet på mobilen när Du är ledig.
Njuut av tystnaden...
Andas...


Nu när solen faktiskt börjar värma,
och vi har så fantastiska vinterdagar ute...


Igår blev det en lång ridtur på Eldis i solen,
och idag ska jag faktiskt ut på sjön och ta en skidtur.
Premiärtur !
7.5 km fantastiska spår finns där som väntar, med full sol hela dagen !

Så ut och njut, vänd upp näsan mot solen
och kom hem med röda kinder..

*
Kraaam Kate


 

2 kommentarer:

  1. Vet inte vart man kan hitta denna svamp här. Måste förmodligen vara i en hälskostaffär, men jag måste hitta en sådan först 🤨🤔.
    Hoppas det blev en bra dag i spåret.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till Carin, borde finnas i Spanien med!!
      Blev underbar stund på sjön i skidspåret!
      Kraaam Kate

      Radera

Populära inlägg