Sidor

söndag 16 augusti 2015

Ett enkelt och snabbt tips för rensning av svamp...

Vilken underbar campinghelg vi fick,
med perfekt väder tillsammans med nära och kära.
Fulladdade batterier, humöret på topp och ett stort leende på
läpparna avslutas nu helgen.
En fantastisk känsla i hjärtroten !!!
 
 
Nu vill jag tipsa Er om ett enkelt och snabbt sätt att rensa kantareller.
Var tvungen att pröva först innan jag delade med mig av tipset....
 
Jag plockade bort det allra grövsta av blad och mossa,
sen skär man bort roten på svampen.
Fyll diskhon med vatten och blanda ner 2 msk potatismjöl och rör om.
Lägg ner svampen och låt ligga 10-15 minuter,
och rör om med handen då och då.

 
Ta upp svampen och lägg svampen i ett durkslag
och spola av svampen försiktigt.
 Häll sedan upp den på ett tidningspapper och låt den torka till.
 
 
*
Söndagskram från Kate
 
 


8 kommentarer:

  1. Hade jag haft turen att hittat några kantareller så hade jag gärna testat ditt tips. :-) Vilken härlig helg ni verkar ha haft. :-) kramizz Laila

    SvaraRadera
  2. Tusen tack! Jättebra tips. Så härlig helg ni haft. Kram

    SvaraRadera
  3. Det där tipset fick jag också förra veckan av en arbetskamrat! Men dock var det för sent för mig i år då jag redan plockat min ranson för i år!
    Men om jag plockar nått mer måste jag absolut prova det.
    Kram! :)

    SvaraRadera
  4. Men vilket bra tips. Det ska absolut provas :) Härliga bilder med "grodspottning" du bjöd på..hihi.
    Hoppas allt går bra med nya jobbet so far.
    Massor med kramar till dig.
    Petra

    SvaraRadera
  5. Så gott. ....tack för tips. Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset! Själv brukar jag bara skölja dom i vatten men detta kanske är bättre för smaken på dem?
    Hoppas jag hittar fler snart så ska jag prova! Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Ja så smart! Vi brukar bara plocka trattisar sen på hösten. Hittar aldrig några gula.... :) Kram Emma

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig helg, och visst är det mysigt med camping :)
    Tack för tipset.
    Fin kväll till dig
    Kram Pia

    SvaraRadera

Populära inlägg