Sidor

söndag 17 september 2017

Gyllengul guldlatté...

 
Nu när hösten smyger sig sakteligen på oss och där med också ofta förkylningar,
så är det ju lite läge att boosta kroppen med något som både är riktigt gott,
och som är antiinflammatoriskt...
Jag pratar om guldlatté...
Den har blivit min favoritdryck här hemma och jag kan riktigt längta
 efter en rykande varm kopp...
Den är fylld med den hälsofrämjade gurkmejan, men även svartpeppar som i sin tur förstärker gurkmejans egenskaper...
Nej, den blir inte stark, om man nu inte gjorde som jag gjorde och dubblade
 svartpepparn av misstag, för då blev den lite stark...;)
Jag blandar med mandelmjölk, en god honung, kokosolja och kryddar
 med lite kanel , kardemumma och ev lite vanilj.
Värmer upp alltsammans i en liten kastrull, fyller en stor kopp och bara njuter av den...
Mmmmm...
 

 
RECEPT
 
Pasta:
0.5 dl gurkmeja (mald)
2 dl vatten
0.5 tsk svartpeppar (mald)
 
Sjud dessa ingredienser på svag värm till en pasta i en lite kastrull, ca 5 minuter.
Rör om då och då. Låt pastan svalna och förvara den i en liten glasburk.
Den håller sen sig nästan 2 veckor i kylskåpet..
 
Guldlattén :
 
1 tsk pasta
2.5 dl mandelmjölk
1 tsk kokosolja
 
Krydda sen med vanilj, kardemumma & kanel i önskad mängd.
Tillsätt honung efter önskad sötma när drycken är rykande varm..
 
Rör om i drycken med en sked då och då,
eftersom gurkmejan gärna vill sjunka ner till botten på koppen..
 
 
 
Varför inte ta en lång och uppfriskande långpromenad denna söndag,
och njut av en rykande varm guldlatté efteråt.
Välgörande för både kropp & själ..
 
*
Önskar Er en härlig och frisk kommande höst..!
 
Kram Kate

5 kommentarer:

  1. Vilken härlig färg! Många har varit sjuka på mitt jobb och jag hoppas slippa det ... vi har ju äntligen börjat träna igen ;) Önskar en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Det här var en huskur som jag aldrig hörts talats om. Den såg jättegod ut med sin härliga gula färg. Så tack för tipset och receptet.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  3. Jag dricker gurkmeja, ingefära blandat med vatten och citron, fast det här kan man ju också testa. Tack för tips. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Låter riktigt gott det måste jag testa. Ha en fin kväll Pse

    SvaraRadera
  5. Fick den på ett café på Öland men fick inget kläm på ingredienserna, men GOD var den!
    Tack, då kanske jag kan göra en själv :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Populära inlägg