Sidor

fredag 21 juli 2017

Ljuvligt god egengjord granola....



 
Nu är jag inne på min 3:e semestervecka, och jag kom att tänka på att jag inte
 vaknat upp en enda morgon till något regn...
Där emot har det kommit någon regnskur på en eftermiddag eller sen kväll...
Så tillräckligt med nederbörd har vi absolut inte fått !
Så när regnskuren kom en eftermiddag, så laddade jag upp för bak mm i köket
här hemma... Det blev bullar, lite drömmar, nougatkakor, chokladbollar
och en plåt med granola.
Granolan blev fantastiskt god, och sååå enkelt att göra..
 
Jag valde att köpa en påse med färdig ekologisk basmusli, och sen fyllde jag på med
nötter, pumpakärnor, solrosfrön och lite linfrö i en stor bunke.
Kryddade med kanel och lite pomerans..
Där efter blandade jag lite vatten med honung och lite sirap som hälldes över muslin,
blandade om ordentligt så allt blir fuktigt.
Allt hälls upp på en plåt med smörpapper och i ugnen för torkning, ca 40 minuter
i 130 graders värme och rörde om med jämna mellanrum.
När granolan torkat färdigt så hällde jag över russin och kokos
och fyllde upp i en stor glasburk med lock.

 
*

 
*

 
Jag avnjuter nu min frukost med nygjord granola
 och solvarma hallon på min fil...
Kan inte bli godare...!
 
*
Önskar Er en riktigt härlig dag,
kram Kate
 

9 kommentarer:

  1. Älskar hemmagjord granola, eller rättare sagt hela familjen gör det så japp det görs en hel del..... Ha en mysig helg fina. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  2. Såg supergott ut, sällan jag gör granola men kanske dax att pröva igen :) Tröja 1 är upplagd och påbörjad, så kul :) kram Eva

    SvaraRadera
  3. Det bästa är hemgjord granola. Brukar ta vad som finns hemma i skåpet och göra av det.
    Ha en fin helg.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  4. Ohh så gott! Bra tips där med att köpa färdigt och komplettera med lite annat gott :)
    Fredag - härligt!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Ser suprgott ut! Vad är det för skillnad på müsli och granola? Har inte fattat riktigt ...

    SvaraRadera
  6. Så himla gott och enkelt. Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Så gott med egen granola :) Har tänkt göra det några gånger men inte blivit av. Hoppas du har en fin semester <3 Stor kram

    SvaraRadera
  8. Det där är riktigt gott! Sen nyplockade hallon, mums!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  9. Lät gott, jag brukar oxå göra egen efter recept av ulrika Davidsson, är ju bara så gott med eget. <3 kramizz

    SvaraRadera

Populära inlägg