Sidor

tisdag 25 april 2017

Magiskt god ramslökspesto...



 
Idag begav sig Herr Larsson och jag ut på en promenad i skogen..
I regn, hagel och ömsom sol vandrade vi runt någon timme..
På hemvägen stannade vi till vid vår lilla sjö, för att i skogbrynet
ta en lite paus, men även för at plocka med oss lite ramslök hem i en korg..
 
 
 Faktiskt så har jag aldrig plockat det tidigare, men jag tycker det är och blir
roligare och roligare och riktigt, riktigt spännande att få lära mig att ta reda på sånt
 som växer omkring oss.
Sånt man alltid plockade förr i tiden, men som vi inte har en aning om i dagens konsumtionssamhälle... Dessutom är det ju billigt och ekologiskt!
 
Så lilla Herr Larsson väntade tålmodigt på sin matte där i kanten av ramslöksdjungeln...
 
 
Påminner om liljekonvaljblad faktiskt, men doftar gräs-vitlök...

 
Massor fanns det....
 
Alla ingredienserna, 2 nävar av allt, dock inte av saltet...
 
Jag valde receptet på Mandelmanns ramslökspesto ( på nätet)...
 
Åhhh, Du milde såååå gott!!
Ja, Ni måste bara pröva!!!
Superduperenkelt!!
Kan användas i brödbaket, till osten, på grillat kött, i smör, på pizzan
i salladen....
Ja, i och på nästan allting faktiskt :)
 Nästa gång ska jag testa att ta solrosfrön istället för mandel...
 
 

 Ni måste bara prova....
 
*
Tisdagskram från Kate



8 kommentarer:

  1. Ramslök är grymt gott!!! Men jag har bara ätit det på restaurang ...

    SvaraRadera
  2. Det vill jag testa. Spännande. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Det vill jag testa. Spännande. Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Hmmm, vart ska man hitta det månntro. Det såg riktigt gott ut.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  5. Åh det vill jag prova. Jag har heller aldrig plockat det. Vet inte vart jag skulle börja leta heller.
    Onsdagskram till dig.
    Petra

    SvaraRadera
  6. Men du, vilket bra tips. Och det har jag inte heller plockat eller ens hört talas om. Måste hålla utkik efter det i skogen. Växer det i hela sverige? Ha en fin dag. Kram Annika

    SvaraRadera
  7. Pesto är en favorit! Men vart ska jag hitta denna växt. Är rädd at ta fel... liljekonvalj är ju giftiga (kanske bara bären). Bäst jag gör min egen "vanlig" pesto.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  8. Ekologisk, i den skogen? Tveksamt.

    SvaraRadera

Populära inlägg